Atölye: “Okul Öncesi/Erken Dönem Eğitmenler için Doğaçlama Tiyatro Deneyim Atölyesi”
Süre: 90 dk.
Kontenjan: 20 kişi
Atölyenin İçeriği:
Seyirciyle birebir etkileşimli bir tiyatro biçimi olan doğaçlama tiyatro, performans anında seyirciden bir takım yönelimler alınmasıyla (sözcük, nesne, duygu, mekân vb.) kurulan bir oyun şeklidir. Klasik tiyatronun hemen hemen her şeyi önceden bilinen, seyirciyi büyük oranda ‘pasifize’ eden ve oyun yeri-seyir yeri, oynayan-izleyen gibi ikili yapısına karşın doğaçlama tiyatroda hiçbir şey önceden bilinmez. Seyirci ‘aktif’tir, oyuna birebir dâhil olur, oyuna yön verir, yeri geldiğinde sahneye çıkar. Doğaçlama tiyatronun alt yapısını ve felsefesini oluşturan “kabul etmek”, “anda olmak”, “dinlemek”, “akışa bırakmak” gibi şeyler bu oyun biçiminin sosyal ve kişisel değişimi ve gelişimi hedefleyen girişimlerde de kullanım alanı bulmasını sağlar. Doğaçlama tiyatro çalışmaları; kolektif hareket etme becerisini geliştiren, kendi insani malzemelerimizi kullanarak yaratıcı alanımızı açan ve kendimizi ifade etme olanağımızı arttıran enfes bir deneyim sunar. Doğaçlama tiyatro deneyimi süresince oyuncular arasında kurulan duyarlı (responsive) ve kolektif ilişki biçimi okul öncesi öğretmenlerle çocuklar arasında kurulan oyun ilişkisiyle de paralellikler gösterir. Okul öncesi öğretmenlerin çocuklarla daha yaratıcı bir süreç içinde olmaları ve bunu yeniden keşfetmeleri onların da çocuklarla birlikte bu kolektif sürecin bir parçası olmalarıyla, doğaçlama tiyatronun geliştirdiği becerilerle birlikte kendi içlerindeki oyun duygusunu açığa çıkarmalarıyla çok daha mümkün hale gelir. Böylece kontrolcü ve eleştirel bir pedagojik çerçeve yerine çocuklarla ve meslektaşlarla birlikte daha hassas, daha işbirlikçi bir yaklaşım biçimi geliştirilebilir, kimi zaman oluşan beklenmeyen durumlara karşı daha keskin ve güçlü bir manevra alanı oluşturma pratiği kazanılabilir. Bu atölye kapsamında bazı oyunlar ve oyun formatları üzerinden doğaçlama tiyatronun temellerine dair bir yolculuk yapılacak, bu yolculuğun okul öncesi/erken dönem eğitmenlere
sunacağı katkılara dair bir farkındalık kazandırılacaktır.
Hedef Kitle
- Daha kolektif ve yaratıcı bir pedagojik çerçeve oluşturmak isteyen,
- Çocuklarla daha etkili iletişim kurmak isteyen,
- Daha pozitif bir eğitim-öğretim ortamı oluşturmak isteyen,
- Dikkat, odaklanma ve konsantrasyon yetilerini geliştirerek çocuklarla ve meslektaşlarıyla daha duyarlı (responsive) bir ilişki kurmak isteyen,
- Dağınık düşünce yapısına karşı panzehir bulmak isteyen okul öncesi/erken dönem eğitmenlerin yararlanacağı şekilde tasarlanmıştır
- Not: Atölyeye rahat bir kıyafetle gelinmesi tavsiye olunur.
Caner Turan
2008 yılında Boğaziçi Üniversitesi İnşaat Mühendisliği Bölümü’nden mezun oldu. 2011 yılında yine Boğaziçi Üniversitesi Felsefe bölümünde yüksek lisans eğitimini tamamladı. Bu süreçte Danimarka, Hindistan,
Portekiz gibi ülkelerde çeşitli seminerlere ve yaz okullarına katıldı. 2012’de Batman Sanat Tiyatrosu’nda, 2013 yılında Sarıyer Belediye Tiyatrosu’nda oyunculuk ve diksiyon eğitimleri aldı. Maskeliler, Üç Günlük Dünya, Bir Evlenme Teşebbüsü, Momo gibi tiyatro oyunlarındave bu süreçte çeşitli kısa film projelerinde görev aldı. En son klasik tiyatro anlamında BiTakım Oyuncular’la kısa oyunlardan oluşan bir kolaj eser olan Saçmalıyorum oyununda oynadı. Doğaçlama tiyatro çalışmalarına Yota Doğaçlama Akademisi’nde başladı. Bu süreçte ayrıca Steve Jarand’ın Improv Masks isimli doğaçlama maske atölyesine, Elena Lah’ın Sessizlik ve Değerli Metaller isimli sessiz doğaçlama atölyesine katıldı. Hâlâ ekip dâhilinde çeşitli mekânlarda yaptığı doğaçlama tiyatro gösterileriyle seyirci karşısına çıkarken, edindiği deneyimleri aktarabilmek amacıyla kısa süre önce Ludus Oyun ve Eğitim (instagram:@ludusoyunegitim) adında bir oluşum başlattı. (L: Liderlik, U: Uyum, D: Doğaçlama, U:Uygulama, S: Sinerji) Bu oluşum altında kurumsal çalışanlara ve çeşitli topluluklara yönelikeğlenceli, interaktif, doğaçlama temelli atölyeler tasarlamaktadır.
Örnek Bazı Atölyeler
- 6 Temmuz 2019, ING İnovasyon Merkezi, İstanbul, Türkiye
- 20 Temmuz 2019, ING İnovasyon Merkezi, İstanbul, Türkiye
- 18 Ağustos 2019, College Amis Des Enfants, Kigali, Ruanda
- 6 Ekim 2019, ING İnovasyon Merkezi, İstanbul, Türkiye
- 23 Kasım 2019, Faydasıçok Vakfı Mentor-Menti Buluşması, İstanbul, Türkiye
- 28 Aralık 2019, University4Society Girişimcilik Maratonu, İstanbul, Türkiye
- 29 Ocak 2020, Adıyaman Üniversitesi PDR Topluluğu, Adıyaman, Türkiye
- 31 Ocak 2020, Şanlıurfa Üniversitesi University4Society, Şanlıurfa, Türkiye
- 1 Şubat 2020, Yeni1Lider Derneği, YBL21 Liderlik Kampı, Özyeğin Üniversitesi,İstanbul, Türkiye
- 1 Şubat 2020, Simurg Derneği, 18.5 Saat Projesi, Özyeğin Üniversitesi, İstanbul, Türkiye
- 7 Şubat 2020, Junior Chamber International of Sahline, Monastir, Tunus
- 24 Şubat 2020, ING İnovasyon Merkezi, Startup Hızlandırma Programı, İstanbul, Türkiye